loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 32 چهارشنبه 30 شهریور 1401 نظرات (0)

وقتی کسی که دوستش دارید با مواد مخدر درگیر است، به راحتی می توانید در دام محافظت از او در برابر عواقب اعتیادش بیفتید. که به عنوان «توانمندسازی» شناخته می شود. براساس نظر بهترین مشاور خانواگی به علت این شرایط، ممکن است فرد را قایم کنید، مسئولیت های او را بر عهده بگیرید، احساسات او را بر احساسات خود یا سایر اعضای خانواده ترجیح دهید، زندگی خود را برای مقابله با اعتیاد او تنظیم کنید، یا زمانی که او قادر به انجام این کار نیست، کمک مالی کنید. قبض ها را پرداخت کنند یا به دلیل مصرف مواد مخدر دچار مشکل قانونی شوند. در حالی که ممکن است به نظر برسد که شما حمایت می‌کنید، اما این کارها برای  عزیزتان فقط به حفظ اعتیاد او کمک می‌کند و به سلامت و رفاه شما در این راه آسیب می‌رساند. البته، «نه» گفتن به کسی که دوستش دارید بسیار سخت است، به خصوص اگر فرزند شما باشد، اما محافظت از فرد در برابر عواقب سوء مصرف مواد مخدر اغلب به این معناست که انگیزه او را برای کمک گرفتن و تغییر از بین می‌برید. .

برای کمک به فردی که درگیر اعیتاد است چه باید کرد؟

برای کمک بهتر به فردی که معتاد به مواد مخدر است، اغلب لازم است که او را در قبال اعمال خود با تعیین حد و مرزهایی برای رفتار قابل قبول یا غیرقابل قبول، مسئول بدانیم. بدون مرزها، عزیز شما هرگز مجبور نیست با عواقب اعمال خود روبرو شود - و در نهایت از همه تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن، بهانه‌گیری یا جبران رفتار او احساس خستگی خواهید کرد.

تعیین مرزها برای مصرف مواد مخدر توسط یکی از عزیزان می تواند شامل موارد زیر باشد:

*عدم اجازه مصرف مواد مخدر، لوازم مواد مخدر یا سایر مصرف کنندگان مواد مخدر در خانه.

*در صورت غیبت در محل کار یا مدرسه، بهانه تراشی نکنید و بر روی مشکل سرپوش نگذارید، برای رهایی از مشکلات دروغ نگویید، یا مسئولیتی را که نادیده گرفته‌اند به عهده نگیرید.

*آنها را ملزم کنید که سهم خود از اجاره و سایر قبوض را به موقع پرداخت کنند.

*امتناع از دادن پول به آنها برای پرداخت بدهی یا پوشش هزینه های قانونی در صورت دستگیری.

*اصرار بر اینکه همیشه با شما محترمانه رفتار می کنند، حتی در موارد بالا.

چگونه مرزها را تعیین کنیم و به آنها پایبند باشیم؟

در زمانی که هم آرام هستید و هم تحت تأثیر مصرف آنها نسبت به مواد مخدر نیستید، با عزیزتان درباره مرزها صحبت کنید. به وضوح مشخص کنید که چه رفتاری را تحمل خواهید کرد و نخواهید کرد و اگر قوانین شما را زیر پا بگذارد چه عواقبی خواهد داشت.

چیزی را تا اخر دنبال کردن. تقریباً اجتناب‌ناپذیر است که فردی که اعتیاد دارد محدودیت‌هایی را که شما تعیین کرده‌اید رد نکند، بنابراین آماده باشید که از آنها پیروی کنید. اگر عواقبی را که مشخص کرده اید اجرا نکنید، عزیزتان متوجه می شود که مرزها بی ارزش هستند و رفتار مخرب او ادامه خواهد داشت.

به خود یادآوری کنید که چرا این کار را انجام می دهید. براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج خوب هیچ‌کس نمی‌خواهد رنج کسی که برایش مهم است را ببیند، اما یک رابطه معنادار و محترمانه نمی‌تواند بدون مرز وجود داشته باشد. مواجه شدن با پیامدهای منفی رفتار آنها می تواند انگیزه ای باشد که عزیز شما برای پاک شدن نیاز دارد.

تعیین مرزهای مالی

علاوه بر هزینه‌های عاطفی سنگین، مشکلات مالی نیز می‌تواند برای خانواده‌های مصرف کنندگان مواد مخدر افزایش یابد. مصرف مواد مخدر سنگین می تواند گران باشد، همانطور که هزینه توانبخشی و حل مشکلات قانونی ناشی از وابستگی به مواد مخدر شما عزیزان ممکن است هزینه بر باشند. این غیرمعمول نیست که همسران به خاطر اعتیاد عزیزانشان خانه هایشان را از دست بدهند، والدین حساب های بازنشستگی خود را خالی کنند تا فرزندشان را از بدهی نجات دهند، یا سایر اعضای خانواده کارت های اعتباری خود را برای برنامه های پرهزینه توانبخشی به حداکثر برسانند.

 این کار قطع رابطه با عزیزتان را آسان‌تر نمی‌کند. هنگام تعیین مرزهای مالی، مهم است که در نظر بگیرید تا چه حد می خواهید پیش بروید. به عنوان مثال، آیا حاضرید ببینید که عزیزتان به جای پرداخت هزینه های قانونی، مدتی را در زندان سپری می کند؟ آیا حاضرید به جای پرداخت هزینه های زندگی آنها را اخراج یا در خیابان زندگی کنید؟

بیاد داشته باشید که تعیین حد و مرز، اعتیاد بیمار شما به مواد مخدر را درمان نمی کند یا تضمین نمی کند که او به دنبال کمک است، همچنین خرج کردن پول نیز باعث نمی شود. اگر فرد مورد علاقه شما تصمیم بگیرد که اعتیاد خود را حل نکند، مهم نیست که چقدر پول برای تغییر آن خرج می کنید. در نهایت، تنها چیزی که می توانید کنترل کنید این است که چقدر از سلامت و رفاه خود مراقبت می کنید.

مراقبت از خود

بهبودی عزیز شما از اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد و تأثیر منفی آن بر سلامت، دیدگاه و رفاه شما می‌تواند در طول زمان چند برابر شود. مهم است که تعادل را در زندگی خود حفظ کنید تا از فرسودگی ناشی از استرس و ناامیدی ناشی از کمک به پاک شدن شخصی جلوگیری کنید.

استرس را مدیریت کنید. استرس ناشی از مشاهده کسی که دوستش دارید در مبارزه با اعتیاد می تواند تلفات سنگینی داشته باشد. شما می توانید با خوردن درست، ورزش منظم، خوب خوابیدن و تمرین تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا، تنفس عمیق یا مدیتیشن، سطح استرس خود را کاهش دهید. از آنجایی که سطح استرس ممکن است در هنگام ترک مواد افزایش یابد، شما حتی می توانید فرد مورد علاقه خود را به انجام همین کار تشویق کنید.

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر ویژگی هایی که در بالا گفته شد، برای شما آشنا است؛ یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مراکز روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 116
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 589
  • بازدید ماه : 1,266
  • بازدید سال : 4,828
  • بازدید کلی : 20,102