loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 62 دوشنبه 30 خرداد 1401 نظرات (0)

نوجوانی؛ سن بلوغ و تغییر تحول است و گاهی این تغییر و تحول، نه تنها برای خود نوجوان، بلکه برای اطرافیان نیز آسیب زننده است. نوجوانان در این سن، به علت تغییرات فیزیکی؛ روانی، عاطفی، اجتماعی و... که با آن روبرو می شوند، مراقبت هایی را باید صورت داد که براساس نظر مرکز مشاوره خانواده و مطالعات، بتوان این دوره را با آسیب و مشکلات کمتری پشت سر گذاشت. مشکلات نوجوانان، به علت مهم بودن شان، باعث شد که بخواهیم در مورد آنها صحبت کنیم. اگر شما نیز والد هستید یا نوجوانی هستید که با مشکلات این سن درگیر هستید، این مقاله می تواند، برای شما بسیار رهگشا باشد.

چهار مشکل رایجی که امروزه نوجوانان با آن روبرو هستند

  • آنها از تصویر بدنی منفی رنج می برند.
  • آنها آرزو دارند که به جوامع حمایت کننده و پذیرنده فراتر از خانواده خود تعلق داشته باشند.
  • آنها استرس و مشکل زیادی  را در اولویت بندی و مدیریت زمان خود تجربه می کنند.
  • آنها فشار زیادی از طرف همسالان، والدین و جامعه احساس می کنند.

در ادامه به بررسی این چهار مورد به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

یک) مسائل مربوط به تصویر بدن

در طول انتقال از کودکی به بزرگسالی، در حالی که بدن نوجوانان در حال تبدیل شدن به شکل ها و اندازه های جدید است، نوجوانان در تلاش هستند تا با بدن خود کنار بیایند و در داخل بدن جدید خود احساس راحتی کنند.  اختلالات خوردن (از جمله بی اشتهایی، پرخوری عصبی و غیره) معمولاً درست قبل و در دوران نوجوانی شروع می شود و 95 درصد افراد مبتلا به اختلالات خوردن بین 12 تا 25 سال سن دارند. اختلالات خوردن می تواند بر سلامت، خلق و خو، روابط و عملکرد روزانه نوجوان تأثیر بگذارد. اختلالات خوردن زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد، اما مردان جوان؛ براساس نظر روانشناس و مشاور، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری بدشکلی عضلانی هستند، جایی که وسواس ناسالمی نسبت به بزرگتر شدن و عضلانی شدن بدن خود دارند. حتی اگر نارضایتی از بدن آنها باعث نشود که بیش از حد ورزش کنند یا خود را بیمار کنند، این احساس مداوم و فراگیر که بدن آنها "درست نیست" می تواند اثرات منفی پایدار زیادی بر زندگی آنها بگذارد. در چنین شرایطی؛ نوجوانان برای انطباق با بسیاری از انتظارات ناسالم در مورد بدن، رفتار و ظاهر خود تحت فشار هستند.

دو) آنها آرزو دارند که به جوامع حمایت کننده و پذیرنده فراتر از خانواده خود تعلق داشته باشند.

بسیاری از نوجوانان را می بینیم که برای یافتن جایگاهی در جامعه تلاش می کنند و می خواهند توسط همسالان خود شناخته شوند و آن چیزی که هستند پذیرفته شوند. این یکی از مهمترین وظایف زندگی آنها در این مقطع است و در حین کار با اضطراب و ناامنی زیادی روبرو می شوند. هنگامی که نوجوانان این پیام را دریافت می کنند که با اینجا مناسب نیستند و به اینجا تعلق ندارند، می تواند منجر به احساس انزوا، قطع ارتباط و افسردگی شود. برنامه های تلویزیونی که برای این گروه سنی به بازار عرضه می شود، قلدری، رابطه جنسی قبل از ازدواج، رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز و قانون شکنی را عادی می کند. شما فقط در صورتی باحال هستید که مالک همه برندها باشید. یک نوجوان باید چه کار کند؟ آیا اگر گیج، سرکش یا خارج از کنترل باشند تقصیر آنهاست؟ نوجوانان می خواهند احساس کنند که به یک جامعه تعلق دارند، اما بسیاری از نوجوانان در این موضوع که درک شوند، مشکل دارند.

سه)  استرس مدیریت زمان

استرس در مدرسه افزایش می‌یابد، و هر چه سن آنها بالاتر می‌رود، تعداد پروژه‌هایی که باید انجام شوند، آزمایش‌هایی که باید با آن‌ها کنار بیایند، و نمایش اجتماعی افزایش می‌یابد.  از نگاه اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، معاشرت های گوناگون و بسیاری از اتفاقات دیگر، نوجوان را به خود مشغول می کند و به طور ناگهانی از نوجوان انتظار می رود که مانند یک بزرگسال رفتار کند. از آنها انتظار می رود که کار خود را به طور مستقل مدیریت کنند، تصمیمات درست بگیرند و دنبال کنند و امور مالی خود را مدیریت کنند. و آنها به سادگی نمی توانند همه این کارها را انجام دهند و این فشار، آنها را مستعد اضطراب و افسردگی می کند.

چهار) فشار اجتماعی و والدین

اغلب اوقات و براساس نظر مرکز مشاوره ازدواج و تحقیقات، والدین از طریق فرزندان خود زندگی می کنند و انتظار دارند فرزندانشان به هر آنچه که می خواستند اما نداشتند، برسند. انتظار اینکه نوجوان به تنهایی مسئولیت همه چیز را به عهده بگیرد، فشار زیادی است. به این فشار، فشار همسالان را نیز اضافه کنید که نوجوان برای پذیرفته شدن توسط دوستان خود، گاهی اوقات چقدر می تواند، دست به کارهای نادرست بزند. برای پذیرفته شدن در میان همسالان و «محبوب شدن»، نوجوانان احساس می‌کنند که تحت فشار قرار می‌گیرند تا از نظر سلیقه، رفتار و ظاهر خود مطابقت داشته باشند.وقتی همه افرادی که در اطراف نوجوان هستند سعی می کنند او را به شکلی متفاوت درآورند، فشار زیاد می شود. والدین، معلمان، بزرگان خانواده، خواهران و برادران، دوستان، همکلاسی‌ها و گروه‌های اجتماعی همگی نقش دارند و نوجوان را به جهات مختلف تحت فشار قرار می دهند. تلاش برای انطباق با انتظارات تحصیلی و اجتماعی بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تأثیر می گذارد.

سخن پایانی

اگر شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که نوجوان دارید یا به علت سن بلوغ، تحت فشار هستید، مراجعه به مراکز روانشناسی و صحبت با یک روانشناس، می تواند به بهبود مسائل و مشکلات بسیار کمک کند. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در این زمینه، مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حرفه ای و حاذق، آماده کمک و همراهی با شما عزیزان می باشد.

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 27
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 124
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 597
  • بازدید ماه : 1,274
  • بازدید سال : 4,836
  • بازدید کلی : 20,110