loading...
مرکز مشاوره
محدثه بیاتی بازدید : 57 دوشنبه 21 شهریور 1401 نظرات (0)

رابطه شما با فرد فوت شده هر چه باشد، مهم است و به یاد داشته باشید که همه ما به روش های مختلف غمگین هستیم و غم خود را در برابر سوگ نشان می دهیم و هیچ راه واحدی برای واکنش وجود ندارد. وقتی فردی مهم در زندگی خود را از دست می دهید، براساس اطلاعات بدست آمده از مشاور روانشناس درک کنید که چه احساسی دارید و در حال حاضر چه هیجاناتی را تجربه می کنید. برخی از مردم درد خود را با گریه بیان می کنند، برخی دیگر هرگز اشک نمی ریزند، اما این بدان معنا نیست که آنها از دست دادن را کمتر احساس می کنند. به علت مهم بودن این موضوع قصد داریم تا در ادامه به "نه" راهکار بپردازیم که می توانند شما را در تجربه سوگ کمک کنند.

یک) خودتان را قضاوت نکنید

 فکر نکنید که باید به گونه ای متفاوت رفتار کنید، یا سعی نکنید یک جدول زمانی را به غم خود تحمیل کنید. سوگواری برای مرگ کسی زمان می برد. برای برخی افراد، این زمان با هفته ها یا ماه ها اندازه گیری می شود، برای برخی دیگر با سال ها اندازه گیری می شود.

دو) به خودتان اجازه دهید احساس کنید

 روند سوگواری و غم می تواند احساسات شدید و غیرمنتظره زیادی را برانگیزد. اما اگر آن را نادیده بگیرید، درد غم شما سریع‌تر از بین نمی‌رود. در واقع، تلاش برای انجام این کار ممکن است در دراز مدت اوضاع را بدتر کند. برای اینکه در نهایت راهی برای کنار آمدن با از دست دادن خود پیدا کنید، باید فعالانه با درد روبرو شوید. همانطور که ارل گرولمن، مشاور و نویسنده سوگ گفت: "تنها درمان غم و اندوه، اندوه است."

سه) اندوه همیشه مراحلی را طی نمی کند

ممکن است درباره مراحل مختلف غم و اندوه خوانده باشید – معمولاً پنج مرحله شامل، انکار، عصبانیت، چانه زنی، افسردگی و پذیرش هستند. با این حال، بسیاری از مردم متوجه می شوند که غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان تقریباً قابل پیش بینی نیست. برای برخی، غم و اندوه می تواند موجی باشد یا بیشتر شبیه یک ترن هوایی عاطفی باشد. برای برخی دیگر، می تواند در برخی از مراحل حرکت کند اما در برخی دیگر نه. فکر نکنید که باید در یک زمان خاص احساس خاصی داشته باشید.

چهار) برای یادآوری های دردناک آماده شوید

برخی از روزها ممکن است درد سوگ شما قابل کنترل تر از روزهای دیگر به نظر برسد. سپس یادآوری مانند یک عکس، یک قطعه موسیقی یا یک خاطره ساده می تواند موجی از احساسات دردناک را دوباره به راه بیندازد. در حالی که نمی‌توانید از قبل برای چنین یادآوری‌هایی برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید برای تعطیلات، سالگرد یا تولدی که ممکن است اندوه شما را دوباره شعله‌ور کند، آماده باشید. پیش از موعد با سایر دوستان و خانواده صحبت کنید و در مورد بهترین راه ها برای علامت گذاری چنین مناسبتی توافق کنید.

پنج) ادامه دادن به این معنا نیست که عزیزتان را فراموش کنید

یافتن راهی برای ادامه زندگی به این معنی نیست که درد شما پایان می یابد یا عزیزتان فراموش می شود. بسیاری از ما ضررهای خود را در طول زندگی با خود حمل می کنیم. آنها بخشی از آنچه ما هستیم می شوند. تحمل درد به تدریج باید آسان تر شود، اما خاطرات و عشقی که به آن شخص داشتید همیشه باقی می ماند.

شش) به دنبال حمایت باشید

وقتی کسی را که دوستش دارید از دست می دهید، طبیعی است که بخواهید ارتباط خود را با دیگران قطع کنید و عقب نشینی کنید. اما این زمان برای تنها بودن نیست. حتی زمانی که نمی‌توانید در مورد از دست دادن خود صحبت کنید، صرفاً بودن در کنار سایر افرادی که به شما اهمیت می‌دهند می‌تواند باعث آرامش شود و به کاهش بار سوگ کمک کند. تماس با کسانی که به شما اهمیت می دهند نیز براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره ازدواج می تواند اولین قدم مهم در مسیر بهبودی باشد. اگر شما فردی هستید که دوست یا عزیزش یک فرد مهم را از دست داده است بدانید که بودن در کنار یک نفر، حمایت عاطفی بسیار مهمی است حتی اگر فکر کنید، شما که کار خاصی انجام نمی دهید.

هفت) به دوستان و خانواده تکیه کنید. حتی نزدیک‌ترین افراد به شما می‌توانند برای دانستن اینکه چگونه در زمان سوگواری کمک کنند، مشکل داشته باشند، بنابراین در گفتن آنچه نیاز دارید به دیگران دریغ نکنید - خواه کمک به ترتیبات تشییع جنازه باشد یا صرفاً برای صحبت کردن. اگر احساس نمی‌کنید کسی را ندارید که بتوانید در این زمان سخت به او کمک کنید، به دنبال گسترش شبکه اجتماعی خود و ایجاد دوستی‌های جدید باشید.

هشت) روی کسانی تمرکز کنید که «شنوندگان خوبی» هستند

 هنگامی که در غم از دست دادن یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده هستید، مهمترین چیز این است که احساس کنید توسط کسانی که به آنها اعتماد دارید شنیده می شوید. اما بخاطر داشته باشید که احساسات غم و اندوه شما می تواند برخی از افراد را بسیار ناراحت کند. این ناراحتی می تواند باعث شود که آنها از شما دوری کنند، چیزهای نادرست یا آزاردهنده ای بگویند یا وقتی در مورد از دست دادن خود صحبت می کنید صبر خود را از دست بدهند. با این حال از اعمال آنها به عنوان دلیلی برای انزوا استفاده نکنید. به کسانی روی آورید که بهتر می توانند گوش دهند و آرامش را فراهم کنند.

نه) با افرادی صحبت کنید که تجربیات مشابه دارید

حتی زمانی که از طرف نزدیک ترین افراد مورد حمایت قرار می گیرید، ممکن است خانواده و دوستان همیشه بهترین راه‌های کمک را ندانند. در میان گذاشتن غم و اندوه خود با دیگرانی که تجریبات مشابهی را تجربه کرده اند می تواند به شما کمک کند کمتر درد خود احساس تنهایی کنید. با گوش دادن به دیگران که داستان‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانید نکات ارزشمندی برای مقابله به دست آورید

سخن پایانی

امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد اما این را بدانید که اگر نیاز به کمک دارید، یکی از بهترین و امن ترین کارها، مراجعه به مطب روانشناسی است که بسیار کمک کننده است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب مرکز مشاوره انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی علمی و متخصص؛ به شما در این زمینه بسیار کمک می کند. حضور یک درمانگر در سختی ها مانند یک نور، می تواند راهنمای زندگی شما باشد و شما از تاریکی به سمت نور هدایت می کند.

 نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 97
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 570
  • بازدید ماه : 1,247
  • بازدید سال : 4,809
  • بازدید کلی : 20,083