loading...
مرکز مشاوره
غزاله البهشتی بازدید : 97 چهارشنبه 30 بهمن 1398 نظرات (0)

درست کردن پازل بیشتر افراد را به یاد دوران کودکی  و خاطرات آن می اندازد . امروزه صنعت بازی های فکری پیشرفت بسیاری کرده و شرکت های تولید کننده پازل ، این فعالیت سرگرم کننده را برای بزرگسالان با تولید پازل های سخت تر با ابعاد کوچک تر ، قابل استفاده نموده اند . استفاده از این فعالیت سرگرم کننده که نیاز به توجه و تمرکز دارد در بهترین کلینیک روانشناسی تهران به بسیاری از افراد توصیه می شود . ساختن پازل یکی از کارهایی می باشد که با وجود ساده بودن می تواند تاثیرات زیادی بر روان افراد داشته باشد و به آنها کمک کند تا به پیشرفت قابل ملاحضه ای در سلامت روان خود دست یابند . در این مطلب سعی می کنیم تا نمونه هایی از فواید ساختن پازل را بر کودکان و بزرگسالان بیان کنیم تا افراد با آگاهی از آن جهت تقویت روان خود تلاش نمایند .

تاثیرات ساخت پازل بر کودکان چیست ؟

-         استفاده هم زمان مغز از دو نیم کره : ساختن پازل و توجه به اجزا و طرح آن باعث می شود تا مغز کودک مجبور به استفاده از دو نیم کرده مغز به صورت هم زمان شود یعنی توجه به جزء و به کل . در فعالیت دو نیم کره مغز ، خلاقیت در کنار منطق می تواند فعال بوده و به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا فعالیت های مغزی خود را ارتقاع بخشد . کودکان و نوجوانانی که والدین آنها برای سرگرمی آنها از پازل استفاده می کنند در ریاضیات نیز قوی تر از هم سالان خود هستند زیرا در ریاضیات بالا بودن فعالیت های دو نیم کره مغز می تواند در حل مسائل ریاضی و آموزش آن بسیار موثر باشد .

-         افزایش تخیلات و خلاقیت : حل پازل به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا برای یافتن راه حل ساختن آن به ابعاد مختلف فکر نموده و راه های مختلفی پیدا کنند . طی تحقیقاتی که در مرکز روانشناسی نوجوانان انجام شده نشان می دهد ، این تمرین باعث می شود تا کودکان و نوجوانان در بزرگسالی نیز وقتی با مسائل مختلف رو به رو می گردد بتواند آنها را از ابعاد مختلف بررسی کرده و به طریق مختلف راه حل های مختلفی بیابد .

-         تقویت حافظه : ذهن کودک قابلیت پیشرفت و تقویت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد . درست کردن پازل باعث می شود تا بخش های مختلف مغز درگیر شده و تقویت شود و یکی از مهمترین این بخش ها حافظه می باشد که برای کودکان بسیار مفید فایده می باشد .

فواید ساختن پازل برای بزرگسالان

-         کاهش استرس : افرادی که دچار استرس و فشار های کاری هستند با ساختن پازل و توجه به آن می توانند برای مدت زمانی ذهن خود را از استرس ها دور کرده و باعث آرامش آن گردند . بسیاری از متخصصین به افرادی که دچار اختلال اضطراب و استرس هستند پیشنهاد می کنند تا برای درمان استرس خود راه های سرگرمی را فرا گیرند ، ساختن پازل یکی از بهترین آنها به شمار می رود .

-         بهبود روابط : در بسیاری از خانواده ها درست کردن پازل به صورت جمعی انجام می گیرد و اعضاء خانواده برای ساختن آن با یکدیگر همراهی می نماید و این کار بر اساس پیشنهاداتی که در مرکز مشاوره خانواده برای بهبود روابط خانوادگی می شود ، باعث ارتباط بیشتر اعضا و نزدیکی بین آنها ، همچنین همراهی و همدلی گردد .

-         جوان نگه داشتن روحیه : بزرگسالانی که به ساختن پازل می پردازند در واقع احساس می کنند دارند یک بازی مهیج انجام می دهند و این مسئله باعث می شود تا آنها روحیه کودکانه را در خود زنده احساس کرده و حس جوانی نمایند .

4 کاربرد ساختن پازل برای مغز

1-    ایحاد هماهنگی : چه افراد در سن بالا و چه در سن پایین برای ساختن پازل نیاز به هماهنگی دست و چشم به صورت هم زمان هستند و مهارت های حرکتی و مهارت چابکی را تقویت می کند . در واقع حل نمودن پازل نیاز دارد تا افراد قطعه ای را که بر می دارند با بخش هایی که دیده اند مطابقت دهند و در واقع یه بخش حرکتی ، بینایی و حافظه در این امر با یکدیگر همکاری دارند .

2-    ترشح دوپامین : مغز در زمان احساس شادی و موفقیت هورمون های مختلفی ترشح می کند که یکی از مهمترین آنها دوپامین می باشد . تنظیم میزان دوپامین باعث کاهش و درمان افسردگی نیز می گردد .  زمانی که افراد مشغول درست کردن پازل هستند ، پیدا کردن جای قطعه های مختلف باعث ایجاد احساس موفقیت و شادی در آنها می شود و مغز بدون توجه به دلیلی که باعث ایجاد این حس شده است ، دوپامین آزاد می کند .

3-    توانایی حل مسئله : افرادی که پازل درست کردن را دوست دارند ، یاد می گیرند تا به مسائل از ابعاد مختلف نگاه کرده و به جای رد شدن از موضوعات به حل آنها بپردازند . این تمرین ذهنی به افراد کمک می کند تا در بخش های مختلف زندگی نیز از این روش پیروی کرده و توانایی بالایی در حل مسائل بیابند .

4-    جلوگیری از آلزایمر : تاثیری که درست کردن پازل در تقویت حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت دارد باعث می شود تا این فعالیت از بروز آلزایمر در دوران پیری افراد جلوگیری نماید . در واقع بازی پازل مغز افراد را تشویق می کند تا اطلاعات مربوط به شکل هر بخش را در ذهن نگه داشته و در زمان مناسب از آن استفاده کنند ، این کار بهبود حافظه را در کنار جلوگیری از آلزایمر به همراه دارد .

نویسنده : غزاله البهشتی

 

تلفن : 22593216 – 22795735

 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه 3

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 540
  • بازدید ماه : 1,217
  • بازدید سال : 4,779
  • بازدید کلی : 20,053